Kilpailijalle

Jokaisen IIHAlaisen kisaajan täytyy tietää kilpailujen perussäännöt. Tutustu itsenäisesti Kilpailusääntöjen yleiseen osaan, Koulusääntöihin ja Estesääntöihin. Säännöt löytyvät SRL:n sivustoilta (linkit tämän sivun lopussa). Sinun tulee myös lukea alla olevat ohjeet kilpailijalle.

Suositeltavaa on osallistua sääntökoulutukseen (aluelupakoulutus), vaikka et aikoisikaan kilpailla aluetasolla.

Nämä ohjeet on tarkoitettu ohjeistukseksi kilpailemista IIHAn omissa kilpailuissa aloitteleville ratsastajille. Ohjeet toimivat hyvänä muistilistana.

Ilmoittautuminen:

• Lue kilpailukutsu huolella. Kilpailukutsu löytyy tallin seinältä sekä Iihan nettisivuilta.
  • IIHAn kilpailuihin ilmoittaudutaan tallin seinällä olevaan listaan.
  • Laita listaan nimesi, luokka johon osallistut ja hevonen jolla haluat osallistua. Jos laitat useamman hevostoiveen, laita ykköstoive vaikka numerolla niin mahdollisuutesi saada kyseinen hevonen paranevat. On kuitenkin muistettava, että yksi hevonen voi mennä vain kolme luokkaa, joten kaikki eivät voi saada suosituinta hevosta.
  • Muista, että IIHAan kuuluvien kilpailijoiden odotetaan olevan myös talkoilemassa. Tähän kuuluvat osallistuminen radan rakennukseen ja purkuun, sekä jokaiselle kisaajalle nimetty tehtävä/tehtävät, jonka näet talkoolistasta kisapäivänä.

Ennen kilpailuja:

• Huolehdi, että olet maksanut jäsenmaksusi eli olet seuran jäsen.
  • Jos kyseessä on koulukilpailut, opettele rata ennen kilpailuja. Kouluratsastusradat löytyvät Suomen Ratsastajainliiton nettisivuilta kohdasta materiaalisalkku. Täältä löydät kouluradat.
  • Kun lähtölistat ovat ilmestyneet, mieti ratsusi varustus. Jos haluat puhtaat ja hienot varusteet kisoihin, ne on pestävä kilpailuja edeltävänä päivänä.
  • Tarkista samalla myös kuolaimet, muista että koulukilpailuissa sallittuja ovat ainoastaan nivelkuolaimet ja kolmipalat. Olympiakuolaimia (esim. Jönssillä, Tompalla) koulukilpailuissa ei saa olla.
  • Huolehdi myös oma asusi valmiiksi kilpailuja varten. Seurakilpailujen vaatimuksena on yleensä vain hyväksytty kypärä ja ratsastusjalkineet, mutta asun pitäisi olla siisti ja vartalonmyötäinen, jotta tuomarin on helpompi seurata istuntaasi. Muista myös että huput ja huivit eivät kuulu siistiin ratsastusasuun.
  • Kouluratsastuskilpailuissa ”Metallista valmistetut kannukset kuuluvat kilpailuasuun. Avoimissa luokissa kaikki ratsastajat käyttävät kannuksia." Jos et ole koskaan käyttänyt kannuksia, ota yhteys kilpailujen johtajaan.
  • Osallistu radanrakennustalkoisiin. Jos et jostain syystä pääse talkoilemaan, eivätkä vanhempasikaan pääse, voit korvata talkoilemisen vaikka leipomalla puffettiin myytäväksi keksejä tai pullaa.

Kilpailupäivänä:

• Maksa ilmoittautumismaksu mahdollisimman ajoissa.
  • Opettele rata (estekisoissa).
  • Jos ehdit katsoa omaa luokkaasi estekisoissa (vaikkapa edellistä verryttelyryhmää), katso valmiiksi radan hankalimmat paikat eli esteet, joissa tulee pudotuksia tai kieltoja tai joille tulee huonoja teitä. Suunnittele, miten vältät itse saman mokan.
  • Rataa kävellessäsi keskity miettimään mahdollisimman hyvät tiet. Jos et ole varma mistä haluaisit ratsastaa kysy neuvoa ratamestarilta/tuomarilta/kokeneemmalta kilpailijalta. Radan kävelyyn ja opetteluun saat varmasti apua.
  • Harjaa hevosesi valmiiksi ja satuloi se ajoissa. Kilpailujen verryttelyryhmissä ei odotella mattimyöhäisiä.
  • Kesän kilpailuissa, joissa verryttely tehdään eri kentällä, on ajoissa verryttelyyn ehtiminen sinun huolenaiheesi.
  • Tarkista vielä kerran hevosen kisavarustus. Muista, ettei koulukilpailuissa saa käyttää suojia, ja raippa on heitettävä pois ennen kilpailusuoritusta.
  • Kertaa rata vielä kerran odottaessasi vuoroasi. Muista, että kilpailuissa on tarkoitus opetella ratsastamista ja kilpailemista, eikä kömmähdyksistä kannata välittää.
  • Muista hoitaa talkootehtäväsi.

Kilpailujen jälkeen:

• Jos hevosesi ei enää osallistu kilpailuihin, hoida se pois. Harjaa, tarvittaessa loimita ja anna vähän heinää.
  • Muista, että IIHAn seurakisoissa ratsastajat puhdistavat ratsunsa karsinan. Älä oleta, että kyllä ne muut sen tekevät, vaan tartu itse talikkoon.
  • Jos kaksi/kolme kisaajaa ratsastavat samalla hevosella, kysykää tallin henkilökunnalta, olisiko muita siivouksen tarpeessa olevia karsinoita.

Täältä löydät säännöt:

Yleinen osa

Esteratsastus

Kouluratsastus

Jokaisen kilpailijan tulee tutustua kilpailusääntöihin!

Oletko osallistumassa kouluratsastuskilpailuihin?

Kouluohjelmat

Muista opetella rata hyvissä ajoin.